Statcounter

måndag, augusti 29, 2011

Tips från en bloggare

Jag har bloggat om nässlorna i min trädgård (där det borde ha varit blomrabatter) som jag plockar till soppa varje vår, men i Pettas blogg hittade jag tips på hur jag kan använda nässelfrön och torkade blad. Så nu hänger en stor kvast till tork på altanen, och några frön klippte jag av i klasar och torkade direkt. Det bränns inte alls i torrt tillstånd. Och fröna bränns inte ö.h.t.

Förr gav man nässelfrön till hästar som skulle säljas, för att de skulle vara pigga... hoppas inte maken säljer mig på marknaden. Fast vem skulle vilja ha en gammal märr som jag i vilket fall?

Rapport följer - om jag nu inte blir så pigg att jag börjar knäskura taken, för då hinner jag inte blogga.


17 kommentarer:

Musikanta sa...

Jag skulle nog behöva minst ett kilo nässelfrön just nu...

4U2 sa...

Väntar med spänningen rapport om fröna! ;)

Bloggblad sa...

Va? Du som alltid är så jäkla pigg! Jag gjorde ett hälsotest häromsistens där de kom fram till att jag är 75 år... damen som gjorde det suckade medlidsamt - men jag tänkte på dig som är mycket piggare än vad jag är! I så fall är jag nog 95.

Bloggblad sa...

4U2!: Det kommer! Men kanske gör de inte verkan akut?

Äventyret framtiden sa...

Roligt!
Nu hittade jag till dig också!
och det tänker jag fortsätta med.

Lycka till med fröna!
Karin

Evas blogg sa...

Blir man pigg av nässelfrön?

Bloggblad sa...

Pettas: Tack för tips! Jag är inte så väldigt flitig på bloggen längre, men rätt som det är får jag ett ryck. Ibland för att slippa göra sånt som jag borde göra...

Eva: Enligt Pettas gamla skrifter och rön IRL så ska man bli det. Följ gärna hennes länk!

Annaa M sa...

Där hittade jag ju inte alls, men jag hoppas det är något nyttigt du ska ha fröna till. Själv skållade jag en rot idag. Ogräset dog ju av bara farten när jag skållade myror i somras så då tänkte jag att ett litet begynnande träd skulle dö om det fick två liter kokande vatten över sig, jag använde min sekatör (!)att klippa ned det med först. Kul att se hur det rök om jorden. Varför? För att platsen behövs till kryphål för katterna.

Cicki sa...

Det ska bli spännande att följa.

Själv tror jag att jag kommer att bli piggare om jag får sova i en nyare säng.....:-)

Miss Gillette sa...

Säger som annaa: Får man vara så fräck att man ber om en länk till den postning där det står omn nässelfröna? Nu blev jag ju vansinnigt nyfiken, och nässlor lider jag rakt ingen brist på.

4U2 sa...

sv: har du svårt att kommentera? Hur, på vilket sätt? Det verkar som om andra gör det med, några få men jag vet inte hur.

Anonym sa...

:o)

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Annaa: Här kör vi med ättika mot oönskade växter. Kokande vatten får jag väl pröva nån gång.

Cicki: Jag hoppas att det hjälper!

Miss G: det ska bli!

4U2!: Jo, om jag skriver och anger googlekonto måste jag logga in på google, och då svarar datorn att inloggningen inte lyckades. Men som anonym kommer jag in.

K-sprutan: Jodu! Pigg kommer ho' att bli, den gamla märren!

Annika sa...

Och Pettas har en så genommysig blogg så det är bra om fler upptäcker den.
Jag har lärt mig så mkt där!
Hoppas att du själv skriver ofta i höst, bloggblad!

Bloggblad sa...

Annika: Jag har ju aktat mig för att hitta nya bra bloggar - hinner inte med att läsa, men är glad för att jag hittade dit.

Jag har fått nya roliga uppdrag som tar mycket tid, så jag kommer nog att bli väldigt sporadisk, men det är för roligt för att jag ska släppa det helt.

Cecilia N sa...

Problemet med kommentering som ni pratar om hade jag också på en del bloggar. Det knasiga är att en del har inte ens möjligheten att välja "anonym" och då är det stört omöjligt.

Jag joxade på nåt sätt med cookiesinställningen på datorn och vips så upphörde problemet.

Bloggblad sa...

Jag struntar i det om det krånglar... känns som att ta sig in i Fort Knox ibland.

Förresten är det nog dags att jag mailar dig snart... fast nu är det sängen som gäller. Natt natt.